ANBI Diaconie

A. Algemene gegevens

Naam ANBI:Diaconie van de Protestantse Gemeente ’s-Hertogenbosch
Telefoonnummer:0736139740
RSIN/Fiscaal nr:824138909
Website adres:s-hertogenbosch.protestantsekerk.net
E-mail:kerkelijkbureau@pgdenbosch.nl  
Adres:Kerkstraat 20
Postcode:5211 KG
Plaats:‘s-Hertogenbosch

De Protestantse Gemeente ‘s-Hertogenbosch is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “.

Het college van Diakenen van de Protestantse Gemeente ‘s-Hertogenbosch is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 5 lid 2 van de kerkorde.

De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk. Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: https://www.protestantsekerk.nl/thema/kerkorde/.
De Protestantse Kerk heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten, diaconieën en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op het college van Diakenen van de Protestantse Gemeente te ‘s-Hertogenbosch.

B. Samenstelling bestuur
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad circa 20 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.

Het College van diakenen telt 8 leden en is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en eigendommen van het college van Diakenen. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting, jaarrekening, jaarplan en jaarverslag. Het college bestaat uit tenminste drie leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het regionaal college voor de behandeling van beheerszaken. (Ordinantie 11, art 8).

C. Doelstelling/visie
De gemeente vervult haar diaconale roeping in de kerk en in de wereld door in de dienst van barmhartigheid en gerechtigheid te delen wat haar aan gaven geschonken is, te helpen waar geen helper is en te getuigen van de gerechtigheid van God waar onrecht geschiedt. (Kerkorde artikel X lid 3).
Het college van Diakenen van de PGH werkt vanuit de roeping van de christelijke gemeente om oog, oor en handen te hebben voor in het bijzonder de vergeten/veronachtzaamde (groepen) van mensen, die verdrukt worden of in de knel geraakt zijn, en ook voor de toestanden in de maatschappij die dit veroorzaken of nog verergeren.

D. Beleidsplan
Op de website s-hertogenbosch.protestantsekerk.net (menu optie “over ons” en vervolgens onder “visie”) vindt u het meerjarenbeleidsplan 2021-2025 van de Protestantse Gemeente ’s-Hertogenbosch. Het college van Diakenen werkt vanuit het meerjarenbeleidsplan van de Protestantse Gemeente ‘s-Hertogenbosch en hanteert de daarin beschreven pijlers als kader. Het college van Diakenen stelt jaarlijks, op basis van het meerjaren beleidsplan van de Protestantse Gemeente ‘s-Hertogenbosch, een eigen jaarplan op dat wordt besproken en vastgesteld in de Kerkenraad.

Het college van Diakenen van de PGH heeft als motto ‘Helpen waar geen helper is’ en zet zich primair in voor de mensen die buiten de sociale vangnetten (dreigen te) vallen, ver weg en dichtbij. Het beleidsplan van het college van Diakenen van de Protestantse Gemeente
‘s-Hertogenbosch volgt uit het beleidsplan van de PGH en richt zich, naast de vaste taken, op onder meer de volgende pijlers: verbinden en boeien en present zijn.

(Ver)binden en boeien: Naast de materiele ondersteuning werkt het CvD ook aan het bieden van een luisterend oor aan mensen die behoefte hebben om te spreken over levensvragen. Dit gaat onder het motto van ‘een goed gesprek’, bereikbaar via ons mailadres eengoedgesprek@pgdenbosch.nl. Aan de maatschappelijke instellingen maar ook binnen de gemeente wordt de mogelijkheid aangeboden dit gesprek over levensvragen te voeren. We zoeken de samenwerking met andere colleges en waar nodig versterken we deze.
Present zijn. Dit vertaalt zich voor de diaconie in present zijn in stad en wereld. In de afgelopen jaren hebben we intensief (her)kennis gemaakt met een groot deel van de organisaties die actief zijn in de armoedebestrijding in Den Bosch. Dit heeft geleid naar een geregelde stroom van ondersteuningsverzoeken vanuit deze organisaties die we in veel gevallen kunnen honoreren omdat mensen in een specifieke situatie net buiten de bestaande regelingen vallen maar duidelijk wel hulp nodig hebben. In de komende seizoenen houden we het contact met deze organisaties vast en helpen bij aanvragen die meestal via hulpverleners bij ons binnenkomen. Geregeld doen we dit ook in samenwerking met Vincentius Geregeld is er overleg met Thuis In De Wijk, de gemeente, EHBG en bijzondere bijstand voor specifieke verzoeken. Als in deze hulpvragen er praktisch ondersteuning gevraagd wordt (bv verhuizen, inrichten, opruimen) dan organiseren we dit. Jaarlijks kiezen we ZWO projecten van Kerk In Actie voor ondersteuning van mensen van ver weg. De communicatie met hulpverleners gaat via ons mailadres diaconie@pgdenbosch.nl
Het present zijn wordt ook zichtbaar gemaakt door de organisatie van de open kerk. Als kerk zijn we geregeld open voor bezoekers en is er tevens de mogelijkheid om een gesprek aan te vragen.
Verder is er op maandagmiddag koffie inloop in de kerk voor dak en thuislozen met soep en gesprek.
Elke drie weken verzorgt de diaconie een contactmiddag in het AZC in het Pettelaarpark.

Vaste taken: Binnen de eredienst vervullen diakenen vaste taken die aansluiten bij hun opdracht. De diakenen dragen zorg voor de inzameling van gelden (collecte); dragen samen met de predikant zorg voor de viering van het Heilig Avondmaal; uitspreken van de voorbedentijdens de dienst. Het college van Diakenen is er op gericht de ondersteuning van de vieringen in de Grote Kerk goed te laten verlopen.
Gedurende het jaar worden groepsactiviteiten voor ouderen, alleenstaanden en hulpbehoevenden georganiseerd (gezamenlijk eten, recreatieve middagen, kerstactiviteiten) om mensen met elkaar in contact te brengen en hen een plezierig moment te bezorgen.
Binnen de kerkelijke gemeente blijft het college van Diakenen aandacht vragen voor de nood in de wereld, dichtbij en ver weg.
E. Beloningsbeleid
De beloning van diaconale medewerkers – indien aanwezig – is geregeld in de ‘Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’.
Het College van Diakenen van de Protestantse Gemeente ’s-Hertogenbosch heeft geen medewerkers in dienst. Aanstelling van medewerkers is belegd bij het College van Kerkrentmeesters. Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.

F. Verslag Activiteiten

De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in standhouden van een levende gemeente. Dat doen zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Op de website s-hertogenbosch.protestantsekerk.net vindt u het jaarverslag 2019-2020 van het College van Diakenen.

De belangrijkste activiteiten van het college in het verslagjaar:
Het jaar 2023 had als belangrijk doel om de bezetting van het college uit te breiden. Er is actief gezocht naar nieuwe diakenen en we hebben twee nieuwe diakenen kunnen bevestigen en iemand die lid geworden is van het college maar geen ambtsdrager. Tevens is de diaken van de Bethel gemeente in Den Bosch aangesloten bij de vergadering. Daarmee is het college weer op sterkte met 9 leden met een meer evenwichtige leeftijdsopbouw. De nieuwe bezetting is aanleiding geweest om de verdeling van taken nog even goed te bekijken en aan te passen om een voor ieder passend werkpakket te krijgen. Tijdens de vergaderingen wordt de tijd verdeeld tussen het uitwisselen van een meer persoonlijk onderwerp (zoals bv het gebedsleven of hoe het gesteld is met de werkdruk binnen de takenpakketten) en de inhoudelijke diaconale onderwerpen.
Met betrekking tot de activiteiten dit jaar is het volgende te melden:

  • Er zijn dit jaar 110 noodhulpaanvragen ontvangen. Een nieuw lid van de diaconie is mee gaan doen met de noodhulp zodat deze in de loop van het jaar door twee mensen behandeld wordt. Hierdoor is de continuïteit beter geborgd. Met betrekking tot de noodhulp is de aandacht verschoven naar het ondersteunen van de hulpverleners om de weg te vinden naar de ondersteuning die de gemeenten biedt zoals de bijzondere bijstand of via EHBG. In voorkomende situaties is er overleg met een functionaris van de gemeente Den Bosch om de doorverwijzing te regelen of om na te vragen waarom een bepaalde regeling wel of niet van toepassing is. Er wordt vaker beroep op ons gedaan door de Maatschappelijke Opvang en Vluchtelingenwerk. Met de stichting Vrienden van het Inloopschip hebben we overlegd of er aanvragen zijn die door hen behandeld kunnen worden en inmiddels zien we dat zij actief ondersteuning doen bij de MO. We hebben € 22.355,80 besteed aan noodhulp, wat binnen de begroting bleef. Er is ook diverse malen geklust bij mensen thuis. Het gaat daarbij om mensen met een beperkt netwerk waar toch wat dingen moeten gebeuren.
  • Er is geregeld overleg met de welzijnsorganisaties in de burgerlijke gemeente over de samenwerking en voorkomende aanvragen. We nemen deel aan de bijeenkomsten van het netwerk STA (´s-Hertogenbosch Tegen Armoede) waardoor we naar nieuwe contacten zoeken om na te gaan waar we mensen vinden die geen helper hebben.
  • We hebben een groepje mensen die ‘het goede gesprek’ kunnen aangaan over levensvragen. Inmiddels komen er wel aanvragen binnen maar het blijft nog beperkt. Via welzijn op recept een initiatief van Farent, de ambulante ondersteuning van de MO en de Reinier van Arkel lopen nu de meest kansrijke contacten.
  • Met de extra menskracht in de diaconie hebben we ook de vluchtelingen benoemd als groep waar we meer voor kunnen doen. We zetten ons in voor een Armeens echtpaar in onze gemeente dat al 20 jaar in Nederland verblijft zonder verblijfsvergunning, en nu de gemeente heeft toegezegd voor 600 asielzoekers onderdak te bieden in een tweetal AZC’s zijn we ook bezig om hier te zoeken wat we kunnen bijdragen.
  • In 2023 zijn er ook weer een tweetal gastendagen georganiseerd onder de verantwoordelijkheid van de diaconie. In april met ds Ruud Stiemer en de zandkunstenares Helene Wieringa en in december over het gevangenispastoraat. Met name oudere gemeente-leden, die niet meer zo makkelijk zelf naar de kerk kunnen komen stellen deze dagen erg op prijs. Er zijn meestal zo’n 40/50 gasten aanwezig en een flinke groep enthousiaste vrijwilligers.
  • Met stichting Quiet hebben we voor de zomer voor een groep kinderen een uitje kunnen (mee)financieren naar de Efteling en hebben we vervoer en entree betaald voor Billy Bird in Volkel. Op deze manier hebben ook kinderen die niet met vakantie kunnen iets te melden over wat ze beleefd hebben tijdens de vakantie.
  • Op de maandagmiddag inloop voor dak- en thuislozen is in de loop van het jaar het bezoek langzaam wat gegroeid van 2-3 in de eerste periode na de start naar 7-8 einde jaar. Men weet ons beter te vinden. Ook is het zo dat de meerderheid van de bezoekers thuislozen betreft die geregeld toch in de stad rond lopen. Geregeld hebben we gesprekken over praktische zaken en problemen waar de bezoekers tegen aan lopen. We doen ook zo nodig een boodschap met bezoekers. Er is een trouwe en enthousiaste groep vrijwilligers. De gemeente Den Bosch en de stichting Vrienden van het Inloopschip ondersteunen ons.
  • Na overleg met de consulent van de dienstenorganisatie zijn we aan de slag gegaan met ons voedselbank programma en hebben meegedaan aan de actieweek.
  • Het gevangenispastoraat in de PI in Vught draait goed. Een tiental vrijwilligers wonen wekelijks de vieringen bij.
  • De open kerk heeft goed gedraaid afgelopen jaar. Op de zaterdag waren er gemiddeld 99 bezoekers en op de woensdag zo´n 45. Qua vrijwilligers kan de groep nog extra mensen gebruiken.
  • Financieel is het jaar goed afgesloten. Door een beleggingsrendement van 7,7% is de negatieve exploitatie ruimschoots gecompenseerd. De belangrijkste afwijkingen van de begroting zijn:
    • Iets verhoogde collecteopbrengsten.
    • Lagere kosten door lagere bankkosten. Dit zijn de kosten voor vermogensbeheer die door de vermogensbeheerder anders geboekt zijn als voorgaande jaren. Ze vallen nu onder de beleggingsopbrengsten en gaan van het rendement af.
    • Het woonhuis Gelderse Dam is voorzien van dubbele beglazing. Dit was ook begroot maar de totale onderhoudskosten vallen wat lager uit als gedacht.
    • Door bovenstaande posten was het operationeel resultaat nog wel negatief maar minder dan verwacht. De goede beleggingsopbrengsten zorgden voor een positief resultaat.
    • Voor het woonhuis zijn de kosten gebaseerd op een tienjaren onderhoudsplan. Jaarlijks wordt een standaard daarvan afgeleid bedrag gereserveerd en worden de werkelijke kosten van de voorziening afgeboekt. Een en ander conform de opmerking van de CCCB.

De goede beleggingsresultaten van 2021 en 2023 hebben het negatieve beleggingsresultaat van 2022 ruimschoots goed gemaakt. Over de jaren 2016-2023 is het beleggingsrendement gemiddeld 3,5% geweest. Over deze periode ligt dit ruim boven wat er aan rente ontvangen zou zijn. De beleggingsportefeuille voldoet met deze resultaten aan de doelstelling.
G. Voorgenomen bestedingen
De verwachte bestedingen nemen toe omdat de kosten van het vermogensbeheer stijgen en verantwoord zijn onder rentelasten/bankkosten. De opbrengsten blijven redelijk stabiel. Uitgaande van een gemiddelde opbrengst van de beleggingen (3,5%) is de begroting 2024 nog licht negatief. In het licht van onze vermogenspositie is dit geen probleem, dit vermogen is ons toevertrouwd om in de wereld bij te dragen en daar te zijn waar geen helper is.

H. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting
Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom ‘Begroting’ inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen van het College van Diakenen in het nu lopende verslagjaar. De kolom ‘Rekening’ geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen van het afgelopen jaar en het jaar daarvoor.

Toelichting                            

Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar gevraagd om hun bijdrage voor het diaconale werk van het college van Diakenen van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren.
De PGH wordt in vermogensrechtelijke aangelegenheden van diaconale aard vertegenwoordigd door het College van Diakenen. Het college van Diakenen van de PGH is een aparte rechtspersoon en heeft eigen vermogen dat wordt ingezet om diaconaal werk te doen. Hierbij is het doel het diaconaal vermogen op een zodanig niveau te houden dat dit over langere tijd kan worden ingezet voor diaconale activiteiten.
De ontvangen inkomsten van het College van Diakenen worden besteed aan diaconaal werk, zowel plaatselijk, landelijk als wel wereldwijd in de vorm van ondersteuning van activiteiten en doorbetaling van voor een specifiek project van Kerk in Actie in het buitenland.
Het College van Diakenen werkt binnen de kaders van het beleidsplan van de PGH en de door het College van Diakenen opgestelde, en de door de Kerkenraad vastgestelde, begroting. Het College legt verantwoording af in de jaarrekening. Begroting en jaarrekening worden, na goedkeuring door de Kerkenraad, ter toetsing toegezonden aan het classicale colleges voor de behandeling van beheerszaken (CCBB). De CvD is in afwachting van de goedkeuring van jaarrekening 2023.